Over ons
Trainer
Ik ben Rick Willemsen, sinds 2006 werkzaam in het basisonderwijs. Daarnaast ben ik vader van twee kinderen. Mijn overtuiging is dat kinderen pas tot leren komen als ze goed in hun vel zitten. Sociale vaardigheden zijn hierbij onmisbaar. Een Sociale Vaardigheidstraining (Sova-training) kan kinderen hierbij enorm helpen. Vandaar dat ik de training Rots en Water heb gevolgd.
Trainer
Sinds 2014 werk ik in het (speciaal) basisonderwijs. Als leerkracht ben ik altijd op zoek geweest naar de balans tussen de cognitieve en de sociaal-emotionele groei bij kinderen. In 2019 heb ik mijn Master Ecologisch Pedagogiek afgerond. Werken met kinderen is mijn passie. Het geeft enorm veel voldoening wanneer je ziet dat de kinderen zich beter redden op de sportclub, thuis of op school.
Gevoel en prestaties
De laatste jaren is het onderwijs steeds resultaat gerichter geworden. Een school doet het goed als de resultaten goed zijn. Er wordt steeds verder ingezoomd op de ‘ideale les’. Effectief lesgeven is een must tegenwoordig. Er mag geen tijd verloren gaan.
Dit alles zorgt er voor dat het sociale aspect vergeten wordt. Het welbevinden en de persoonlijke ontwikkeling van kinderen zijn ondergeschikt gemaakt aan de resultaten die ze boeken. Sociale vaardigheden zijn minder belangrijk geworden. Het resultaat is dat er kinderen van school komen die prima presteren, maar ondertussen kampen met gevoelens van ontevredenheid, een laag zelfbeeld of een lastige emotieregulatie.
Training
In 2018 hebben we de training Rots en Water gevolgd om hier verandering in te kunnen brengen. Dit is een Sociale Vaardigheidstraining. Na de specialisatie Basisschool Schoolbreed in 2019 zijn we allround trainers voor kinderen tussen de 4 en 18 jaar. Op onze huidige school hebben we de kans gekregen om de Sociale Vaardigheidstrainingen aan alle kinderen aan te bieden. Een mooie leerschool, met heel veel prachtige momenten. Kinderen vinden de lessen leuk, leerzaam en boeiend. Het is mooi om te zien hoe kinderen in 6 tot 8 weken kunnen veranderen van stille kinderen die niet stevig kunnen staan tot kinderen die met een open blik in de wereld staan en stevig in hun schoenen staan.